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 De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction

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Emjy
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MessageSujet: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeDim 19 Aoû - 10:57

Les adaptations modernes de classiques n'auront jamais autant eu le vent en poupe. En témoigne ce nouveau projet qui risque fort d'intéresser les lecteurs et admirateurs de Jane Austen.

La maison d'édition HarperFiction a annoncé il y a quelques mois (personnellement, je n'étais pas au courant) que plusieurs de leurs auteurs avaient accepté d'écrire une adaptation "contemporaine" des romans de Jane Austen. Joanna Trollope s'attaquera à Sense & Sensibility et Curtis Sittenfeld à Pride & Prejudice. Et on a appris il y a quelques jours que le célèbre auteur de romans policiers Val MacDermit allait nous livrer une réécriture de Northanger Abbey !

Voici ce qu'en dit l'éditrice :

Citation :
There is so much scope for reinvention in this often misunderstood novel. The idea of Val McDermid breathing life into it by bringing her literary expertise as the pre-eminent crime writer to re-ignite the novel's fear factor is incredibly exciting.
Our stated aim is to create a series where each novel is a publishing event in its own right, and Val McDermid firmly establishes these partnerships as a literary force to be reckoned with.

Source : Arrow

Que pensez-vous de cette idée et des auteurs qui sont attachés au projet ?

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Summerday
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeDim 19 Aoû - 11:17

L'idée est intéressante, à voir ce que nous réserveront vraiment ces adaptations.
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeDim 19 Aoû - 11:20

J'ai hâte de voir ce que ça peut donner, d'autant plus que ce sont des auteurs un peu "connus" qui y participent.
Merci de l'info et on restera l'oeil ouvert pour trouver ces nouvelles parutions.
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeDim 19 Aoû - 11:46

Ça peut être intéressant: affaire à suivre!
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Magdalae
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeDim 19 Aoû - 13:49

Je n'ai lu aucun livre de ces auteurs-ci alors je ne sais pas trop quoi en penser... Pour les connaisseuses, vous trouvez que leur style est assez bon ou proche de celui d'Austen pour que leurs oeuvres soient à la fois fidèles à l'esprit de l'oeuvre d'origine tout en étant originales ?

En règle générale, je ne suis pas fan de ce genre de projet ou en tout cas, je ne connais pas la perle rare. Sauf peut-être "Roméo+Juliette" en film...
De plus, ça donne un peu la fausse idée que les oeuvres de Jane Austen sont "datées" ou vieillies alors que le nombre de personnes qui actuellement adorent ses oeuvres, ses adaptations d'époque et ses personnages montre bien qu'il n'en est rien. AU contraire, ça leur donne un petit cachet de se situer dans une autre époque, sans que ce qui y est raconté soit moins vrai. ^^

Après, ça reste un projet intéressant mais je demeure quand même un peu sceptique. J'attend de voir. Smile
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeDim 19 Aoû - 18:05

Je serais très curieux de lire Northanger Abbey à la sauce policière. Le principe du roman c'est justement qu'il n'y a pas de drame, et que l'héroïne est confrontée à un quotidien finalement banal.

C'est intéressant en tout cas si de bons auteurs s'attachent à ce genre de réécritures. Affaire à suivre.

@ Emjy. Je n'arrive pas à lire le lien scratch.
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeVen 4 Oct - 20:03

L'auteur qui a été choisi pour Emma est.......... Alexander McCall Smith. ! Arrow

Je l'apprécie mais je ne le vois pas trop dans l'univers de Jane Austen...

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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeVen 4 Oct - 20:14

Merci pour l'info!
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeVen 4 Oct - 20:16

J'ai regardé la date de sortie du Joanna Trollope aussi : c'est le 24 octobre.

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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeVen 4 Oct - 20:24

Cool!
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeVen 4 Oct - 20:29

Shelbylee a écrit:
L'auteur qui a été choisi pour Emma est.......... Alexander McCall Smith. ! Arrow

Je l'apprécie mais je ne le vois pas trop dans l'univers de Jane Austen...
Je trouve que c'est plutôt une bonne nouvelle ! Hâte de découvrir le résultat ! cheers 
On dit souvent qu'Emma est le roman de Jane Austen où il y a le plus de mystères à élucider, c'est peut-être pour cette raison qu'un auteur de romans policiers a été choisi pour l'adapter ...


Et voici un article sur le Northanger Abbey de Val McDermid (quelqu'un a déjà lu cet auteur ?) : Arrow

De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Northanger-abbey_large

Je n'aime pas trop la couleur de la couverture mais les petits ajouts modernes (les caméras de surveillance, l'antenne) me plaisent bien Razz

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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeVen 4 Oct - 20:46

Oui c'est vrai que la couleur n'est pas top mais le reste est sympa.
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeDim 3 Nov - 14:18

J'ai hâte de les lire (mais je vais attendre leur sortie en poche Smile )
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Emjy
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MessageSujet: Re: De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction   De nouvelles adaptations modernes de Jane Austen chez Harper Fiction Icon_minitimeLun 19 Oct - 16:21

Pour Deborah Yaffe, l'auteur de l'essai Among the Janeites Arrow (que je vous conseille), le concept a été un vrai fiascco ! Je partage assez son avis.
Je vous laisse lire son article trèèèès critique Wink

Citation :
The Austen Fiasco ?

Halfway to the finish line, the Austen Project is looking increasingly like the Austen Fiasco.
 
The Austen Project, as you may recall, is publisher HarperCollins’ effort to confer respectability upon the much-maligned genre of Jane Austen fan fiction by assigning a modern-day update of each Austen novel to a commercially successful yet critically acclaimed contemporary writer.
 
The first three volumes have now been published, and each is, in its own way, pretty bad. No adapter has yet been announced for Mansfield Park and Persuasion (although I’m rather partial to my husband’s suggestion that E.L. James should take on Fanny Price), and the project’s web site shows signs of infrequent updating. Could it be that HarperCollins is having trouble persuading writers with the appropriate track record to jump aboard this listing ship?

Of course, all these bad vibes could vanish next year, when the American novelist Curtis Sittenfeld releases her version of Pride and Prejudice.

This week brought hints that Sittenfeld may be trying to make her book into something more interesting, or at least more fun, than its Austen Project predecessors: Twitter-powered glimpses of a Sittenfeld book with a new title (Eligible), a non-British setting (Cincinnati, standing in for Meryton) and perhaps a reimagined Darcy (forty-something doctor, rather than twenty-eight-year-old rich guy).

I know nothing about the Austen Project’s sales so far, but judged solely in literary terms, I think the venture badly needs whatever jolt of energy Sittenfeld may be preparing to inject.

The first Austen Project outing -- 2013's Sense and Sensibility, by Joanna Trollope, a British novelist of domestic life – was slavishly faithful to the original, even when the cultural norms of nineteenth-century courtship made no sense in a twenty-first-century context. Verdict: Pallid and unconvincing.

The second – 2014's Northanger Abbey, by crime novelist Val McDermid – transformed Catherine Morland’s Gothic novel fixation into an obsession with vampire stories, asking us to buy the proposition that a girl with a smartphone and a Facebook page could become convinced that her new friends the Tilneys were for-real bloodsuckers. Verdict: You’ve got to be kidding me.

The newest – the just-published (in the US) Emma: A Modern Retelling, by detective story writer Alexander McCall Smith – takes a different tack. In place of fidelity-to-the-point-of-implausibility, we get an Emma update written by someone who doesn’t seem to much like the original.

Nearly a third of McCall Smith’s 361 pages are given over to backstory that Austen dispatches in a few sentences, or ignores altogether. We wade through many pages devoted to Mr. Woodhouse’s early life, Miss Taylor’s arrival at Hartfield, Isabella’s marriage to John Knightley, and Mr. Weston’s guilt over surrendering baby Frank to the Churchill relatives before arriving – finally! – at the story of the twenty-something Emma.

Once that story gets underway, Austen fans are likely to feel more disoriented than enthralled. A few of the familiar plot markers are in place – Emma’s Mr. Elton humiliation, Jane Fairfax’s mysterious piano, the Box Hill unpleasantness – but just as many are missing.

Look in vain for any parallel to Mr. Knightley rescuing Harriet from the Eltons’ snubs, or Frank Churchill rescuing her from the gypsies, or anyone at all picking strawberries at Donwell Abbey. In their place, we get pointless maunderings about Harriet Smith’s job or heavy-handed dialogue about the legacy of the slave trade. (Perhaps McCall Smith is auditioning for the Mansfield Park job?)

By the time Emma falls into the arms of her designated hero, so truncated is the plot that the happy couple seem barely to have exchanged a word. Emma’s vaunted maturation, although repeatedly announced in Spelling It All Out passages like “It had been an important summer for Emma, as it had been the summer during which moral insight came to her,” remains undramatized.

Here and there, McCall Smith offers glimpses of the playful, irreverent book he might have written. Emma paints Harriet in the nude, scandalizing the Hartfield staff. John Knightley is a long-haired, tattooed fashion photographer who sweeps Isabella away on his motorcycle. The aging hippie Mrs. Goddard passes out hash brownies at the Box Hill picnic. It’s not Austen, but as long as it’s entertaining in its own right, who cares? I’ll take a lively, lesbian-themed, pot-infused Emma over a blandly faithful imitation any day of the week.

Alas, McCall Smith fails to milk his tantalizing hints for their full comic or subversive potential. The book reads like the Emma update he sketched on the back of a cocktail napkin during lunch with his agent and then fleshed out, just barely, during a couple of afternoons of desultory work.

Where Trollope and McDermid took their updating too seriously, following Austen’s template even  
when it didn’t make sense, McCall Smith seems not to have taken his book seriously at all. No need to do any real work here! Those Austen fans will swallow anything!

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